Vítám Vás na svých stránkách.

Omlouvám se, aktuálně stylingové služby z důvodu pracovního vytížení v jiném oboru neposkytuji.

středa 29. dubna 2015

Slow Down Look Good aneb moje cesta ke Slow Fashion

Víte co je Slow Fashion?

Termín Slow Fashion neboli pomalá móda zastřešuje snahu o přístup k módě trošku jinak - ekologicky, kvalitně s heslem méně je více. Stoupenci tohoto hnutí se snaží říct, že není v pořádku chrlit do obchodů velkých módních řetězců každý měsíc novou kolekci a reklamou podporovat zákazníky k co nejčastějším nákupům nekvalitního zboží za jehož výrobu nedostali pracovníci pořádně zaplaceno. Název se přenesl od podobného hnutí v oblasti stravování, které se začalo vymezovat vůči fastfoodům, a začalo propagovat kvalitnější, zdravější stravu z lokálních surovin. Mám kolem sebe hodně lidí, kteří vůbec žádný termín Slow Fashion nepotřebují, a k módě tak celý život přistupují, mně však chvíli trvalo si uvědomit, že méně kvalitnějších originálních kousků nejen od velkých řetězců je mnohem lepší varianta než přecpaná skříň a botník krámy za pár korun na pár použití.


Výrazná proměna se u mě začala dít asi před rokem po odstěhování od rodičů. I díky tomu, že jsem se během jednoho roku stěhovala třikrát, si člověk díky namoženým zádům od tahání krabic začne uvědomovat, kolik nepotřebných krámů má, a začne vymýšlet cesty, jak se jich zbavit. Další významná změna byla má vlastní zodpovědnost za nakoupené a nespotřebované jídlo, za původ toho co kupuji, stejně tak jako za vytříděný odpad. V neposlední řadě jsem se začala starat o svůj vlastní celkový rozpočet, kde kromě položek pivo s kamarády, móda a kosmetika přibyly takové "drobnosti" jako bydlení a jídlo. Velký zlom v oblasti módy pro mě znamenala i norská reality show Sweatshop-Deadly Fashion. Všichni tušíme, že pracovníci, kteří v zemích třetího světa šijí většinu oblečení prodávaného na západě, nedostávají adekvátně zaplaceno a jejich pracovní podmínky jsou ubohé. Když to však vidíte díky třem blogerům, kteří si jeli tuto práci vyzkoušet, dostává to všechno hrůzně reálné rozměry. Je to jen pár 12 minutových dílů. Kdo ještě neviděl, moc doporučuji.

Díky všem těmto změnám jsem konečně začala uvažovat o tom, co kupuji, proč to kupuji, jestli to skutečně potřebuji, komu půjdou moje peníze, co s tím pak budu dělat, jak to bylo vyrobeno a jestli tou koupí někomu neublížím. Nějak mi konečně došla taková pro Vás mnohé vnímavější asi známá věc, že méně krámů rovná se méně starostí. Začala jsem se tedy zajímat i o jiné alternativy nakupování a stylování (například více využívat šperků a oblečení, které už babičky či maminka neunosí). Dřív jsem byla přesvědčená, že málo kousků v šatníku jde proti kreativitě. Teď vím, že je to naopak, pokud jsou ovšem kousky pečlivě vybrané. Tohle všechno se snažím zakomponovat i do své spolupráce s klienty. Snažím se jim ukázat, jak maximálně využít to, co už mají doma, a jak nakupovat, aby měli jen to, co skutečně využijí. Ostatně podrobně popsané to najdete v sekci služby.

Tento dlouhý osobní a snad ne moc nudný úvod slouží především k otevření dalšího většího tématu, kterému bych se chtěla na svém blogu věnovat. Tím je představení jiných možností nákupů než jsou naše známé Zary, H&Mka, Promody a Camaieue, kde za jejich výrobou stojí nezřídka téměř otročina. V Česku je mnoho zajímavých návrhářů nebo jen nadšenců využívajících svůj volný čas ke kreativní činnosti, kteří vytváří originální nepředražené kousky, které jsou vyráběny v Česku a často i z českých surovin. Postupem času jak je budu objevovat já, se budou objevovat i tady. Rozhodně budu vděčná i za jakékoli Vaše tipy, rady a doporučení ohledně tohoto tématu nebo konkrétně zajímavých návrhářů a designérů.




Zdroj foto: imeanfashion.com, mississaugalife.ca

2 komentáře:

  1. Hodně fandím Fleru. Poslední dobou mám odtud nejen doplňky (kabelky na přání, kožené pásky), ale i doma vyráběnou kosmetiku a občas i nějaké to oblečení (i když u toho preferuji možnost vyzkoušení třeba na některém z art jarmarků). Jen to chce mít čas a náladu se stránkami probírat. Jak si ale člověk najde pár svých oblíbenců, jde to snadno. Paradoxní je, že zboží zde nakoupené je většině cenově srovnatelné se sériovou výrobou třeba z H&M, jen je - mimo svou originalitu - ještě na míru a z kvalitnějších materiálů.
    Hodně se mi líbil i projekt Re:paráda, módní "knihovna", a dost mě mrzí, že skončil, byl to skvělý nápad.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za tipy. Souhlasím, že Fler se po důkladnějším pátrání dokáže odměnit moc pěknými kousky :)

      Vymazat

Těším se na sdílení všech Vašich myšlenek, nápadů, otázek i odpovědí.